AKTIVITAS KEAGAMAAN SISWA DAN JARINGAN MENTORING ROHIS SMA NEGERI DI KABUPATEN SUKOHARJO Students’ Religious Activity and Mentoring Network of Rohis at Senior High School in Sukoharjo District

Aji Sofanudin

Abstract


Religious knowledge, religious attitude, and religious behavior of student were influenced by formal and non formal education. In the senior high school, Rohis have a big role to transfer knowledge, attitude, and religious behavior of students. With qualitative approach, this research aims to describe knowledge, attitude, and religious behavior of Senior High School students (SMA) and mentoring network of Rohis SMA at Sukoharjo District. This research found that religious concept according to students in the Sukoharjo District is diverse. They join with different organizations such as NU, Muhammadiyah, MTA, and LDII. In general, religious attitude of students are tolerance. Religious behavior is reflected in their daily activities which are categorized as in good category. Mentoring network of Rohis SMA shows three models: (1) teacher model, this model includes Islamic religious education teacher or coach of Rohis, (2) Student model, this type is through alumni or joining with student activity unit, and (3) Society model, this mentoring was held by NGO like LPR Pioner and LPP Gemilang.


Keywords


Religious activities, Rohis of Senior High School; Mentoring Network.

References


Abdullah, Irwan. 2017. Konstruksi Sosial atas Radikalisme Agama di Indonesia. Makalah Seminar. Balai Penelitian dan Pengembangan Agama Semarang, 10 Januari 2017.

Aijudin. 2017. Kaum Muda, Radikalisme, dan Jaringan Lokal. Bahan Diskusi pada RDK Penyusunan Laporan Hasil Penelitian (PLHP) Peneliti Kehidupan Keagamaan. 14 Maret 2017.

Azra, Azyumardi. 2007. Jaringan Ulama Timur Tengah dan Kepulauan Nusantara Abad XVII & XVIII; Akar Pembaruan Islam Indonesia. Edisi Revisi, cetakan ketiga. Jakarta: Prenada Media Group.

Haryanto, Joko Tri (ed.). 2016. Radikalisme dan Kebangsaan; Gerakan Sosial dan Literatur Organisasi Keagamaan Islam. Yogyakarta: Arti Bumi Intaran.

Kementerian Agama RI. 2015. Panduan Ekstrakurikuler Rohani Islam (Rohis) Sekolah Menengah Atas (SMA), Sekolah Menengah Kejuruan (SMK). Jakarta: Direktorat Pendidikan Agama Islam Dirjen Pendidikan Islam.

Muawanah, Siti. 2016. “Transmisi Ajaran Keagamaan Kelompok di Jawa” dalam Taruna (ed.). 2016. Radikalisme dan Kebangsaan Kelompok Keagamaan Perspektif Pendidikan. Semarang: Balai Penelitian dan Pengembangan Agama Semarang.

Mufid, Ahmad Syafi’i. 2017. Penelitian Multidisiplin Gejala Radikalisme di Kalangan Generasi Muda. Makalah. Diskusi Penyusunan DO Penelitian. Balai Litbang Agama Semarang. Semarang. 17 Pebruari 2017.

Muzayanah, Umi. 2015. “Peran Rohis dalam Pembentukan prilaku Keagamaan Siswa di Sekolah (Studi atas Rohis At-Tarbiyah SMAN 1 Ungaran). Dalam Taruna (ed.). 2015. Peran Rohis di Sekolah dan Pelaksanaan Kurikulum 2013 di Madrasah. Prosiding Bidang Pendidikan Agama dan Keagamaan, Volume 2, Nomor 2 Tahun 2015. Balai Litbang Agama Semarang.

Rokhmat, Abu. 2017. Radikalisme di Kalangan Generasi Muda. Makalah. Diskusi Penyusunan DO Penelitian. Balai Litbang Agama Semarang. Semarang. 18 Januari 2017.

Sofanudin, Aji. 2017. Pola Kehidupan Beragama Remaja setingkat SMA di Jawa Tengah dan Daerah Istimewa Yogyakarta. Laporan tidak diterbitkan. Semarang: Balai Penelitian dan Pengembangan Agama Semarang.

Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R& D. Bandung: Alfabeta.

Taruna, Mulyani Mudis (ed.). 2016. Radikalisme dan Kebangsaan Kelompok Keagamaan Perspektif Pendidikan. Yogyakarta: Arti Bumi Intaran.

Wahab. 2016. “Peran Solidaritas Kerohanian Islam (SKI) SMAN 1 Salatiga dalam Pembentukan Sikap dan Perilaku Keagamaan Peserta Didik” dalam Taruna (ed.). 2005. Peran Rohis di Sekolah dan Pelaksanaan Kurikulum 2013 di Madrasah. Prosiding Bidang Pendidikan Agama dan Keagamaan, Volume 2, Nomor 2 Tahun 2015.

Wibowo, AM. 2015. “Peran Rohis dalam Pembentukan Sikap Keagamaan Peserta Didik (Studi atas Peran Kerohanian Islam Nurul Ilmi SMAN 3 Pekalongan)” dalam Taruna (ed.). Peran Rohis di Sekolah dan Pelaksanaan Kurikulum 2013 di Madrasah. Prosiding Bidang Pendidikan Agama dan Keagamaan, Volume 2, Nomor 2 Tahun 2015.

Yustiani. 2015. “Peran Rohis Majlis Taklim dalam Pembentukan Perilaku Keagamaan Peserta Didik SMAN 1 Kendal” dalam Taruna (ed.) 2015. Peran Rohis di Sekolah dan Pelaksanaan Kurikulum 2013 di Madrasah. Prosiding Bidang Pendidikan Agama dan Keagamaan, Volume 2, Nomor 2 Tahun 2015.




DOI: https://doi.org/10.18784/smart.v3i1.462

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Aji Sofanudin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.